Bevisat: Vi har de onlineintäkter som vi förtjänar

Har varit moderator på Ifras konferens om lokala medier och därefter suttit med på inledningen av Lilla Branschdagen. Ett återkommande mantra är att vi måste öka intäkterna online. Jag upplever en klar frustration över de nuvarande låga intäktsnivåerna på webben.
Naturligtvis sunt. Vi ska hela tiden sträva efter att bli mer lönsamma – sträva efter att kontrollera en allt större del av reklaminvesteringarna i vårt spridningsområde.

Men är det kanske så att vi har de intäkter online som vi förtjänar?
Kan det vara så att det finns en väldigt bra förklaring till att mediahusens reklamintäkter procentuellt sett är fördelade 95-5 print-webb? 92-8 i bästa fall.

Peter Dahlén, affärsutvecklare på Corren, har gjort följande enkla men samtidigt geniala notering rörande Correns ”sidvisningar”:

Antal sidvisningar papperstidningen per år: ca 1,3 miljarder
(snitt antal producerade sidor per dag * antal utgivningsdagar per år * daglig upplaga
= 73*304*5800)

Antal sidvisningar Corren.se per år: ca 47 miljoner
(snitt antal sidvisningar per vecka * antal veckor per år
= 900 000 * 52)

Nu knorrar säkert några. Alla sidor i alla tidningar läses väl inte? Jo, faktiskt, flertalet läses till och med av fler än en person (varje tidning läses i snitt av 2,1 personer om jag minns rätt).

Låt oss sedan göra en enkel division. 47 miljoner dividerat med 1,3 miljarder.

Inte ens 4%.

Verkar således som att Corren har de onlineintäkter som vi förtjänar.
Hur ser fördelningen av antalet sidvisningar ut i ditt mediahus? Vilken intäktsfördelning mellan print och webb är rimlig på din tidning?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: