Kortisar från Citygate Forum – dag 1

Sitter på Citygate Forum på Nalen i Stockholm. Lägger löpande ut intressanta reflektioner.

Mindpark.se kan du följa konferensen live genom mobilstreamingverktyget bambuser. Överraskande bra bildkvalitet! Corren har för några månader sedan testat Qbricks mobila streaminglösning för att exempelvis direktsända presskonferenser – men vi ratade tjänsten pga den låga bild- och ljudkvaliteten. 

Beata Wickbom 10.20-11.00
– Var tredje bild som publiceras av gemene man på webben är geotaggad i nån form.  Självklart inte genom exakta koordinater, men genom taggar med geografiska namn.
Mer om geotaggning:
https://citygateforum.wordpress.com/2008/01/24/spannande-framtid-nar-gpsen-blir-var-mans-leksak/

Nån nyhetssajt som drar nytta av detta? Som länkar externt till relevanta lokala bilder? Tar tacksamt emot exempel!

– Beata efterlyser ny paketering av innehållet på webben. Måste sajten se ut som tidningen? Beata undrar hur nyhetssajter kan anpassas för att passa tonåringarna, dataspelsanvändare m.m.
Helt rätt frågeställning. Men glöm inte bort att att vår huvudsakliga målgrupp är 45+.
Jag håller med Beata att vi ska experimentera – men gör det med andra varumärken.
Och var är intäkterna?

Melinda Gipson (USA) 11.00-11.50
– Google drar 20% av trafiken till nyhetssajter. Samarbeta – sluta motarbeta!

– Video, sök och e-postmarknadsföring spås öka från 32% (2007) till 80% (2012) av lokala annonsintäkter på nätet. (Källa okänd).
Sök och kanske video köper jag. Men e-post? 

– 80% av konsumenterna ”pre-shoppar” på nätet innan de fysiskt går till affären.
Någon som har svensk data för detta beteende?

Magnus Mellin (XLENT) 16.00-17.00
Magnus presenterar Digg.com, Blondinbella och Feber. Frågan till publiken är varför dessa fenomen inte härbärgeras av mediahusen.
Ett svar? Det finns 1 000 000 tjänster och URL:er på webben men bara 10 har boostat. Dvs bara för att tjänsterna ser anspråkslösa ut finns det ingen given framgångsformel för hur man skapar tjänster som funkar.

Mellins dragning fortsatte på temat om det var bättre förr när all offentlig diskussion fördes inom tradionell media. Nu har debatten ”flyttat ut” till ”konkurrerande” sajter.

Min fråga är om vi gapar över för mycket? Kan vi förvänta oss att all diskussion förs på en traditionell mediasajt? Fanns det inte diskussioner förr som vi inte kontrollerade – på torg, runt middagsbordet m.m? Gjorde vi förr anspråk på den diskussionen?

Glöm inte att mediahusen idag har större räckvidd än någonsin och att vi är mer lönsamma än någonsin.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: