Överlägsen annonseffekt

matchguide_ny.jpg

IRM spår att reklamköparna 2008 kommer att spendera mest pengar på internet (15,1%). Ändå är effekten av webbannonsering omdiskuterad. Sökordsannonser fungerar uppenbart bra på grund av relevansen och det är en utmaning för alla oss innehållsleverantörer att erbjuda samma relevans även utanför söksfären.

Just nu rullar en annonskampanj på Corren.se som är synnerligen lyckad. Refillbutiken, som säljer skrivarpatroner, har köpt platsen mitt på sidan där vi erbjuder besökaren att skriva ut en PDF-matchguide till kvällen ishockeymatch mellan LHC och Djurgården (vi har normalt ett par tusen nedladdningar av guiden per match).

Annonsbudskapet från Refillbutiken har närmast perfekt relevans för sidans innehåll och det syns på klickfrekvensen. 0,5% click-rate är normalt för annonser på en nyhetssajt, 1% är bra. Just den här annonsen har 3,5% click-rate.
Det är bara att konstatera att företaget inte hade kunnat valt någon bättre annonsplacering. Effekten är överlägsen.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: