Konferens om lokala sajter

Sitter just nu i Hemavan (fantastisk miljö) tillsammans med Citygate-kollegor från hela landet och diskuterar utvecklingen av lokala sajter.

Sajter att ta lärdom ifrån är:

Allehanda.se (14 olika orter)

VK.se (Vilhelmina)

NA.se (Askersund och åtta andra orter)

UNT.se (Tierp mfl)

OP.se (Strömsund och sju andra orter)

Den spontana reflektionen är att dessa ”satsningar” inte är något nytt för tidningarna. Lokala ortssidor är välkända i våra tidningar. Utmaningen ligger i att producera resurseffektivt, dvs de befintliga lokalredaktörerna ska klara av att även ansvara för lokala utgåvor på webben.
En nyckel – dels för att klara effektiviteten och dels för att särskilja print och webb – är att ta tillvara redan befintligt interaktivt innehåll och presentera det på lokal nivå.

Nästa nyckel är att driva annonsintäkter på lokala undersidor. Här återfinns två utmaningar: Säljprocessen och förmågan att driva trafik (sidvisningar) till undersidorna.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: