Betalning via mobilen ökar med 25% per år

Enligt analysföretaget Gartner ökar antalet konsumenter som använder mobiltelefonen för att shoppa i snitt med 25% per år fram till år 2012. Asien och Europa driver utvecklingen.

Om Sverige ska vara med i den utvecklingen måste operatörernas affärsmodell upphöra att bygga på en procentuell andel. Vilken återförsäljare vill se 50% av konsumentens betalning försvinna?
Varför ska Telia, Telenor mfl ha en högre ersättning bara för att den försålda varan kostar mer? Det är ju transaktionen i sig som är kostnadsdrivande. Och det torde vara oberoende beloppets storlek.

Annonser

4 Responses to Betalning via mobilen ökar med 25% per år

  1. Magnus Hedberg skriver:

    Du har helt rätt – mobilt internet kommer aldrig ta fart förrän mobiloperatörerna sänker sina avgifter. Gäller både för säljarna som betalar provision på sålda tjänster, och konsumenterna som betalar skyhögt för bandbredden.

    Mediabranschen som grupp kan ha stor påverkan här, genom att ställa hårda krav i förhandlingarna med operatörerna. Konsumentpåverkan är inte lika slagkraftig, eftersom det än så länge är relativt få som surfar via mobilen (och så länge det kostar som det gör kommer siffran att fortsätta vara låg…).

  2. Peter Dahlén skriver:

    Som privatperson har jag gjort en anmälan till Post- och Telestyrelsen runt detta. Jag tror dock inte att de kommer att vidta några åtgärder.

    Anmälan PTS:
    ”Mobiloperatörer i Sverige samverkar likt ett monopol för att hantera betalning via mobiltelefonen. För att fömedla dessa betalningstjänster tar operatörerna och IPX ut en provision som är en procent av betalningens storlek. Detta är oskäligt och girigt. Kostnaden för att förmedla en betalning beror inte på beloppets storlek utan endast på antalet transaktioner. PTS bör kräva att en fast transaktionsavgift införs. Detta innebär att mobila tjänster kan ersätta kontanthantering i många fall.”

  3. Jardenberg skriver:

    Ja, det är kattskit med operatörernas betalmodell på betaltjänster. Men det är ändå ointressant för medieföretagens intäktsmodeller. Vi är avsevärt mer beroende av att man får ner data-kostnaden. Det är flatrate vi behöver, inte lägre kostnader för premium-tjänster.

  4. Inget är bättre för tillgängligheten än flatrate, men var hittar vi intäkterna?
    Webben driver inte tillräckligt med annonsintäkter till tidningshusen – och då har jag svårt att se hur mobiltelefonen ska lyckas annonsmässigt.

    Jag vill skapa användarintäkter genom mobilens mikrobetalningar – men inte så länge operatörerna helt omotiverat knycker 50% av intäkterna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: