Är tid en ny mätenhet för att mäta webbplatsernas storlek?

Fredrik Nygren refererade för ett par dagar sedan mätföretaget Nielsen Netratings pressmeddelande att man nu lägger till enheten tid för att mäta sajters storlek. Nygren skriver även att spenderad tid med fördel kan ersätta måttet sidvisningar.

Medievärlden skriver att detta kan komma att slå mot tidningarna och att kartan över de största sajterna kan komma att ritas om.

Antalet sidvisningar är ingen perfekt enhet för att mäta sajters storlek. Måttenheten kan lätt manipuleras genom oseriös sökordsoptimering och nya webb 2.0-lösningar syftar till att minimera webbsidornas sidväxlingar. Men tid är heller ingen fulländad mätmetod. Framförallt har mätföretagen svårt att mäta den faktiska tiden som en besökare spenderar på en sida – det har både Nielsen Netratings och Sifo Media erkänt när jag har fört detta begrepp på tal. Och hur vet man att ögonen är på sajten hela tiden? Det är ju inte sällan man har en webbläsare öppen men sidan är dold under andra fönster.

Annonsörer får idag på de flesta sajter betala per exponering, dvs per sidvisning. Vi talar alltså om reklamräckvidd – inte mediaräckvidd som vi säljer för print. Att ta betalt per sidvisning kommer att fungera även om sajten byggs helt i Ajax-miljö och jag ser det som högst troligt att denna betalmodell lever kvar. Men den kan mycket väl komma att kombineras med exponeringstid. Prismodellen att längre exponering ger högre exponeringspris känns inte alls främmande.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: